Så straffas klimatskeptikerna för sitt reklamfiasko

Miljöaktuellt skrev igår om den klimatskeptiska tankesmedjan Heartland Institute och deras förvirrade kampanj som liknade klimatengagerade personer med massmördare. Nu straffar sig kampanjen rejält för Heartland.

Det är nämligen en donator till Heartland Institute – Diageo – som nu anser att tankesmedjan gått för långt och avslutar sin finansiering av verksamheten. Det rapporterar The Guardian. Diageo är en av världens största tillverkare av alkoholhaltiga drycker och har bland annat Smirnoff, Baileys och Guiness i sortimentet. Enligt The Guardian kommer Diageos beslut i direkt anslutning till den skandalkampanj där Heartland Institute jämför klimatengarerade människor med massmördare.
– Diageo tar kraftigt avstånd från klimatskepticism och våra handlingar visar detta, säger en talesperson till The Guardian.

General Motors är en annan donator som tidigare i år dragit in sina finansiering till Heartland. Det var innan skandalkampanjen som Heartland tvingades stoppa efter bara 24 timmar.